Menin keskiviikko aamuna sairaalalle ja suoraan labraan ekaan näytteeseen. Sen jälkeen menin sairaalan kanttiiniin ja söin voileivän kahvin kera. Sitten ilmoittautumaan äitipolille. Siellä vauvaa ultrattiin ja eihän se vauva nyt vielä ainakaa ole iso, ihan keskikäyrällä kulkee mallikelpoisesti. Painoarvio oli siis 1,6kg ja viikkoja sairaalan mukaan tasan 30+0. Sitten mä kirjoittauduinkin jo osastolle.Pääsin huoneeseen jossa oli kaksi muutakin odottajaa. Laitoin tavarat kaappiin ja kävelin taas seuraavaan näytteeseen klo 11. Ruoan kävin syömässä osastolla klo 11:15 jonka jälkeen lähdin kävelylle kaupungille. Ilma oli kuuma ja kaduilla oli hirmuisesti ihmisiä. Se paraati järjestettiin tuolla kapungissa. Tulin takaisin osastolle vähän enne yhtä ja menin taas labraan yhdeksi viimeistä näytettä varten. Sit osastolle taas. Toinen huoneessa olleista odottajista pääsi kotiin, toisen synnytystä yritettiin käynnistää.

Kävin taas kävelyllä ulkona iltapäivällä ruoan jälkeen. Loppuilan makoilin , luin lehteä ja jutustelin vieruskaverin kanssa. Illalla näyte otettiin klo 19. Iltapalan jälkeen katsoin csi;n juteltiin edelleen vieruskaverin kanssa ja kävin nukkumaan.
Yöllä haettiin verikoe klo 24.

Vieruskaverilla synnytys käynnistyi joten yö oli vähän levotonta. Mulla myös oli kuuma, sattui lonkkaan ja pissillä piti juosta vähän väliä. Nousin ylös klo 5 ja hyvä että nousin kun vieruskaveri lähti synnytyssaliin eikä siitä ahtaasta huoneesta saanut sänkyä ulos siirtämättä mun sänkyä vähän linkkuun.

Kävin suihkussa ja hohhailin. Sit mä olin nukahtanu jotenki vähäks aikaa kun havahduin siihen että näytteen ottaja tuli klo 7 hakemaan vihonviimeistä näytettä. Aamupalan jälkeen juttelin hoitajan kanssa että mulla on lääkäri 9:45 ja sen jälkeen vielä ohjausryhmään meno klo 13.
Yks tuttu laitto viestiä että on kapungissa joten mentiin kanttiiniin kahville klo 9. Sit mulla puolelta puhelin jo soikin että pitääki mennä lääkäriin jo heti, olin onneksi jo sinne matkalla kanttiinista.

Lääkärin kanssa juteteltiin ja mun verikokeissa kaikki muut arvot on ok, paitsi se paastoarvo on koholla kaikissa, näin ollen siis aloitetaan insuliinit. Sain reseptin siis siihen ja tietoa muutenkin tilanteesta.

Osastolla kävin vielä syömässä jonka jälkeen lähdin sitte kävelylle ja kirjoittauduin ulos osastolta. Oli tarkoitus mennä vielä ohjausryhmään. Hoitaja sanoi että diabetes hoitaja opettaa pistämisen mulle ohjausryhmän jälkeen. No menin sinne ohjausryhmään ja eihän se mulle mitää opettanu ku sano vaan että se insuliinin alotus siis riippuu nyt siitä millon hänellä on aikaa mut ottaa vastaan. Ainoa aika siis löyty ensi tiistaille eli sillon aamulal meen sitte opettelee ja insuliinikynä mukana.Ryhmässä käytiin läpi mitä raskausdiabetes on (en siis oppinut mitään uutta) ja ruokailun merkityksen siihen. Että etenkin kovat rasvat on haitallisia. Pehmeitä rasvoja voi käyttää normaalisti ja piilorasvoja pitää varoa. Suurin osa energiasta pitäs tulla hiilareista. No mä kyllä syön hiilareita mutta en perunaa, valkoista pastaa tai valkoista riisiä. Eli ihan täysin varauksetta en allekirjoita noita ohjeita. Mutta rasvoista olen osittain samaa mieltä että kova rasva ei välttämättä ole terveellistä..En silti aio luopua partaäijästä!!!Enkä vaihda fetaa mihinkään rasvattomaan versioon kun se on sama ku söisä jotai styroksia yök!

Eli se mitä syö satunnaisesti joskus ei haittaa vaan sillä on merkitystä mitä valitsee joka päivä. :-) Eli saan syödä mitä vaan, kunhan en syö esim karkkia jokapäivä. Sitäkin korostettiin että syömällä en ole saanut aikaiseksi tätä tilaa vaan se on hormonien sanelemaa, joten turha syyllisyys pois. Lisäksi sitten se että en saa välttämättä syömisella arvoja laskettua vaan siihen tarvitaan se insuliini lisäksi. Näin ollen millää tiukalla dieetillä mun ei tarvii olla mutta syömisen pitää olla järkevää! Elikä siis en syö itteeni ähkyyn vaan annoskoko sellainen jotta nälkä lähtee mutta siitä ei saa liikaa energiaa.

Noh insuliinin aloitus mua vähän jännittää, muuten pystyn suhtautumaan tähän ok. Vauvalla on asiat ainakin kunossa ja siis ultran mukaan napasuoni virtaus on hyvä+osastolla otettujen sydänääni käyrien mukaan vauva voi loistavasti. Ymmärsin myös että vauvan ei anneta kasvaa yliajalla isoksi mutta jos on lasketun ajan tienoilla ns normaalin kokoinen eikä lainkaan iso niin ei sitä pelkän tän diabeteksen takia aleta synnytystä käynnistämään. Vauvan vointi siis mahassa ratkaisee ja se koko..

Tinttu ja Viiponen 30+3