Maha on kasvanut. Etenkin iltaisin se on aika vaikuttava kumpu. Pitää laittaa kuva kunhan ensin opettelen homman.
Kiitos kovasti Sadulle jolta tämän ihanan pohjan sain. En löytänyt sellaista valmiina joka olis mulle se oikee ja taito ei riitä noiden blogien muokkaamiseen.

Tämä blogi onkin oikeastaan tämän odotuksen takia perustettu. Jos tänne purkamieni ajatusten lisäksi saan vertaistukea ja pystyn jollekin tarjoamaan vertaistukea tälläisestä odotuksesta, niin se on vain plussaa! Eli kommentit ovat kovastikin toivottuja.

Eli esittelen itseäni vähän. Olen 32 vuotias, minulla on viisi aivan ihanaa lasta. Kuudes oli ylläri joululahja ja synttärilahja samaan aikaan. Plussan tein joulukuussa ja laskettu aika on ultrien mukaan omana synttäripäivänän elokuussa.

Ensin olin hyvin yllättynyt, miten voisin olla taas raskaana. Ei mulle koskaan ole näin käynyt että olisin ilman kuukautisia ilman yrittämistä ja hormonitoiminnan palautumista tullut raskaaksi. Vaikka mulla siis onkin viisi lasta mutta kaikilla on se lähes 2v ikäeroa. Nyt olis tulossa ikäeroksi 1v4kk noin.

Edelliset raskaudet ovat menneet hyvin, ilman mitää ylimääräisiä ihmeellisyyksiä, kuin oppikirjoissa. Mutta tämä onkin ihan omaa luokkaansa.

19.1.2008

Lähdimme kaverin kanssa ikeaan ja aloin vuotaa siellä. Ihmettelin alaselkä ja mahakipuja joita oli koko matkan ajan. Kävin vessassa ja huomasin veren ja veden sekaista vuotoa.Siis, sydän hyppäs kurkkuun ja mä ajattelin vaan että tää ei ole totta, ihanku jostain painajaisista joita olin nähnyt aiemmin..
No menin kertomaan kaverille että tiputtelen ja että pitää seurata nyt että miksikä se muuttuu..Menin kohta uuudelleen vesssaan jo pian vuoto muuttui vereksi ja sitä alkoi todella vuotamaan..Vuoti ja vuoti..koski... Olin varma että pieni on menetetty
Soitettiin mun miehelle, että mihinkä vois mennä, et jos hän ottas selvää kun en kyennyt. Ikean infosta tarjosivat jotai lääkärikeskuksen automattia Siis miks ne ei voinu ohjata mua suoraan sairaalaan kun on kovaa verenvuotoa raskauden aikana eikä jonneki hemmetin lääkärikeskukseen jonottamaan..Siihen tuli joku nainen joka luulin mun raskauden olevan tosi pitkällä (katsoi munmasua) ja kehotti mua menemään pitkälleni ja sitten hän sanoi että mun pitäs mennä pitkälleni. Sanoin sitten että ei se raskaus ole ihan niin pitkällä...Mutta mua alkoi pelottaa...

Mies sanoi että kätilöopistolle ja kohta soittikin että eiku naikkarille. NO sinne yritettiin löytää läpi helsingin ja vuosin aina vaan kovemmin ja kovemmin. Meinattiin ajaa matkalla kolarikin, vastaantulevien kaistalta joku nainen päätti kääntyä vasemmalle meidän kaistan yli ja hänen mielestään hänellä oli etuajo-oikeus..Tuli melkeen kylkeen ja kun aloin huutaa säikähdyksestä niin ponnistaessa holati oikee kunnolla ja housutkin sotkeentui. Mulla oli siis sellasia rättejä autossa joita tungin housut täyteen ja silti tuli läpi..
Saavuttiin naikkarille ja menin päivystykseen. Olin siis kokoajan varma ettei mitään enää voi tehdä,pieni on mennyttä
Ääni sortui kun yritin kertoa mitä tapahtui.
Matkalla olin kertaalleen romahtanut puhelimessa...

Mut ohjattiin johonkin tutkimushuoneeseen ja sain siteen. Sanoivat että mitään keinoa ei ole estää näillä viikoilla keskenmenoa ja että lääkäriin on piiitkä jono.Hoitaja sanoi että vuotoa seurataan ja lääkäri katsoo ultralla kun ehtii. Yksi lääkäri koko talossa vain.

No oottelin, itkin, lähetin viestejä ja ootin. Surin keskenmenoa ja kuollutta vauvaani. Itkin etten saa vastasyntynyttä syliin, suudella pieniä puolukka varpaita, nuuhkia nukkatukkaa, painaa ruttuista naamaa kaulakuoppaani...Itkin niin .Mietin miten julmaa se olikaan kun olin sykkivän sydämen jo kerran ultrassa nähnyt. Mietin sitäkin että mulla on jo viisi, ymmärtääköhän kukaan miten mä sitä keskenmenoa suren..

Mulla oli myös kokoajan alamaha ja alaselkä kipuja..Ei kovin kovia mutta tuntuvia..Laitoinkin kaverille viestiä että nämä kivut estää mua toivomasta vaikka vuoto vähenikin siellä huoneessa jo..

Mun äiti oli tulossa sinne mun luokse kun asui aika lähellä. Ootin että lääkäri toteaa kohdun tyhjäksi/itsestään tyhjeneväksi ja että mä pääsen pois. Pelkäsin että jos joudun vuotamaan tyhjäksi esim kotona ja mä nään sen vauvanalun kun se tulee ulos

Lopulta tuli hoitaja pyytämään mut lääkärille. Lääkäri totesi että vuoto on niukkaa ja että kohtu vastaa viikkoja. En uskaltanut katsoa ultraruutua, en halunnut nähdä pelkkää mustaa kohtua ja elotonta sikiötä.  Mutta lääkäri totesikin että "täällä ollaan kyllä ihan elossa"..Mä repesin itkemään, itkin onnesta!!!Mun vauva, mä sainkin sittenkin kokea ihmeen! Mun vauva oli elossa.


Vuoto tuli kolikon kokoiselta alueelta istukan reunasta joka oli ihan kohdun sisäsuun reunassa...

Lähdettiin äidin kanssa taksilla äidin luo ja mä olin onnesta sekaisin ja edelleen järkytyksestä "shokissa"...

Lääkäri totesi että tämä on yleistä ja että heillä tällästä ei edes seurata. Mutta että mun pitää ottaa yhteyttä vielä omaan sairaalaan ja kysyä sieltä ja jos vuotoa tulee lisää niin uudelleen sitten sairaalaan..Tänään sitten soitan tuonne omaan sairaalaan ja kysyn että voiko np ultraa saada aikaistettua kun se lääkäri sitä suositteli..

Illalla oli kohtu jotenkin kipee vielä, tuntui tärinäkipua yms. Suihkussa kuitenkin helpotti ja mietin että osa johtui varmaan siitä jännityksestäkin. Mutta kyllä mä oon silti vähän varovaisemmin ottanut tässä. Lääkäri sanoi että normaalia elämää voi elää ja että yleenäs tuollaiset vuodot ei ole vaarallisia, mutta ennustaa ei voi tietenkään että miten tässä tapauksessa tulis käymään. Ei ollut huolissaan kuiteskaan..

Yö meni levottomasti äitin luona ja sit eilen mies tuli Väinön kanssa mua hakemaan...
Uskomatonta lähes toivottoman oloisesta tilanteesta huolimatta mä sain pitää mun pienen, toivon mukaan nyt kaikki menis hyvin loppuun asti..

rv 13+5 10.2.2008

Rv 13+5 ja sairaalasta kotiuduttu

Vuoto alkoi taas tänään aamupäivällä. Oli väriltään vanhaa verta, ruskeeta lähes mustaa mutta sitä tuli todella paljon..Oli myös kipuja samalla. Kivulla se alkoikin. Ensin tuli kipu, kuin supistus ja sen jälkeen ylösnoustua holahti niin että side ei pitänyt...Kolme siteellistä meni hetkessä.
Mies tuli töistä ja lähdettiin päivystykseen. Pääsin jonon ohi suoraan synnärille oottamaan lääkäriä.Minut vastaanottanut kätilö sanoi että kovasti vaikuttaa keskenmenolta ja pahoitteli! Crying or Very sad Itse en uskonut tähän sillä vuoto oli tosiaan kokoajan ruskehtavaa ja oli synnärillä muuttunu väriltään vetiseksi ja muistutti lapsivesivuotoa siteessä..

Lopulta vähän ennen yhtä pääsin ultraan jossa todettiin Viipon sätkyttävän tyytyväisenä ja sydön löi vauvaHeart Mutta mutta, istukka on kohdunsuulla, siis ihan silleen että se kääntyy sinne kohdunkaulakanavaan ollen ihan siis reunalla.Eli np ultrassa sanottiin kolmepäivää sitten että on noussut, mutta sillon katsottiin mahan päältä. Nyt katsottiin alakautta ja selkeesti jopa minä näin että se on siinä kohdunsuulla..Sain kontrolliultraan lähetteen rv 27. Jos ei nouse niin alakautta ei kaiketi voi synnyttää Think  Toivotaan että se nousi, viikkoja on niin vähän vielä joten hyvinkin se voi nousta..
Vuotoa voi tulla siis jatkossakin ja painavien nostelu on kiellettyä. Myös hyvin rauhallista elämää pitää viettää sekä yhdyntä on kiellettyä  (mies raukka Mr. Green )
Ihanaa että vauva on kunnossa ja  että ne np ultrassa sanoivat vaan että tervetuloa synnyttämään  Onneksi tämä selvis näin jotta tulee sitten kontrolloitua se istukka. Jos se ei nousiskaan niin sehän on este alatiesynnytykselle...
Mun oma vauva on onneksi kunnossa Heart

13+6 11.2.2008

Vauva on ok, mutta taas tuli eri mielipide  Lääkäri sanoi että istukassa näkyy pieniä verenpurkaumia ja vauvan vieressä joku kalvopussin näköinen joka on joko kaksosraskauden jäänne eli toinen olis vuotanut pois, tai sitten verta kohdussa... Shocked
Sanoi että voi vuotaa vielä jonkin aikaa ja sain uuden ajan parin viikon päähän polille.
Sitä verta pikkuisen tuhruttaa nyt kokoajan, on selkeesti taas niinkun vetistä verta.. 
Kipuja ei ole.
Vauvakin voi ihan hyvin. Voi kun tää nyt loppuis jo !!
mistä mä nyt tiiän mikä sen istukan kohtalo on kun alakautta joka kerta sanovat että istukka on siinä kohdunsuun vieressä mutta päältä ultratessa kuulema takaseinässä ja ei kohdunsuulla 
No ei auta kun mennä päiväkerrallaan . Jos tulee kovia kipuja, kuumetta tai hyytymiä niin sitten taas päivystykseen..Voi mussukka pysy nyt siellä kyydissä vauva