Sokerirasituksessa kuukaus sitte mulla oli paastoarvo koholla 5.3 (raja 5.1), muut arvot oli ok, eli raja-arvojen sisällä. Nyt sitte täällä olevan käytännön mukaan kuukausi tuosta mittauksesta sain kotiin mittarin. Tarkoituksena on siis että kotona mitataan kerran paasto ja sit se aamupalan jälkeinen arvo ja taas kuukauden päästä sama uusiks. No eiks mulla ollu sit jo heti paasto yli sen kotimittaus rajan ollen ekana aamuna 6.1 (saa olla 5.5) , aamupalan jälkeinen arvo tais olla 7 kun sen raja arvo on 7.8.
Noh seuraavana päivänä mittasin paaston uudelleen, kun olin ohjeeksi saanut sen että uusin mittauksen jos rajat ylitttyy. No paasto oli tälläkertaa 6.3 eli isompi vielä kuin se edellinen. Taas aamupalan jälkeen normaali arvo. Tänään aamulla paasto 5.8 ja aterian jälkeinen arvo 12.3..(rajahan oli siis 7.8) eli mulla taitaakin olla sokerit enemmän sekaisin kuin luulinkaan. Eilen soitin terkalle ja kysyin et mitä mä teen ku en saa paastoa pysymään kurissa?? Kuukauden oon ollu tiukalla ruokavaliolla, eli oon jättäny vaaleenleivän pois kokonaan, perunaa ei ollenkaan, pastaa ja riisiä en syö lainkaan. Kuitenki kaikissa ohjeissa käsketään syömään myös hiilareita. Tänään sit ku otin aamupalaksi leipää niin se nosti tuon arvon 12.3 1,5 tuntia ruokailun jälkeen. Kahvin join kans, mut sen juon joka aamu ja seassa on canderellia. Karkit oon jättänyt, herkut kaikki en syö ees pullaa tms. Elän lähes kokonaan salaatti linjalla ja sit grillattua lihaa ja höyrytettyjä tai grillattuja kasviksia tuorejuustolla maustettuna...eli aika karppimainen ruokavalio. Siitä huolimatta paasto ei pysy kuosissa ja sit näköjään vähästäkin ruikkarista nousee korkeeks arvot. Arvasin kyllä että nyt on sokeri korkeella kun aamupalan jälkeen en meinannu pysyä hereillä millään..
Terkka eilen siis puhelimessa käski mitata ilman mitää ruokavalio muutoksia niitä arvoja edelleen koko viikonlopun ja sit maanantaina terkka soittaa mulle, mä kerron sille ne arvot ja se konsultoi polia.
Näyttää vaihtelevan kunnittain (ja varmaa rahatilanteen) että miten näiden juttujen kanssa edetään. Eli  joissain kunnissa tässä vaiheessa joutus osastolle vuorokausi käyrään, mut en tiiä miten täällä kun kriteereinä on ollu siis että jos sokerirasituksessa on kaksi arvoa koholla niin saa lähetteen polille, mulla oli koholla vaa yks...Silti mua itteeni huolestuttaa että enkö mä sit enää syö mitään vai miläs saan arvot pysymään kurissa. Kuukauden kuitenki siis ollu sellasella ruokavaliolla jo että oon kattonu mitä suuhun pistän. Pari kertaa oon syöny jäätelöä (kun espoon niissä r-diabetes ohjeissakin sanotaan että voi joskus syödä) ym, mutta en ole niillä mässäillyt..
Mua alkaa tää jatkuva väsymys kyllä haittaamaan kun vähänkin jos syön niitä hiilareita niin mä nukahdan. Pitää vissii pitää linja karppina huolimatta siitä valittamisesta että kuitu pitää nälän poissa jne jne..Osastollakin kuulema ruokaan kuuluu diabetikoillakin peruna!!

Vauva on ollu tänää vilkas ja melskannu älyttömästi, sitähän mä eniten pelkään että mitä vaikutusta tällä on vauvaan. Ku oon netistä lukenu kauhujuttuja ym...(tyhmä minä)
Pieni hintahan se vauvan terveydestä on jos itse joudun ruokavaliolle tai polille tai vaikka insuliinille (vaikka kammoan koko ajatusta ihan paniikissa!!!!!!!!!!)

Nyt meen päivä kahville, paras olla ottamatta hiilarimössöä lisäks..Blaah

Tinttu ja Viipo 29+4